home2

tripsin

tuin2

Reis naar Marokko van 6 t/m 20 april 2008

Een reis naar Marokko stond al enige tijd op het verlanglijstje en in april 2008 kwam het er eindelijk van. Veel tijd voor voorbereiding hadden we niet en dus werd gekozen voor een gemakkelijke oplossing: een rondrit per bus van Kras Reizen! Buurman Yonti bleek dezelfde wens te hebben en dus besloten we om de reis gedrieen te ondernemen. Yonti kocht een kaart van Marokko, hing die tegen de muur van de huiskamer en tekende de te volgen route er op. Al snel bleek, dat we langs en dichtbij de route allerlei bezienswaardigheden tegen zouden komen die niet op het programma stonden, maar die we desondanks zoveel mogelijk zouden willen zien. Tijdens de rit in Marokko bleek dat we niet van het programma zouden afwijken. Wel werden extra excursies ingevoegd, die door de gids werden geregeld.

De route liep door een reeks achtereenvolgende landschappen, die tezamen een vrij compleet beeld van het land opleverden. Alleen het Rifgebergte en het diepe zuiden ontbraken in het programma.

De route stelde ons in de gelegenheid om de diverse Berbergemeenschappen van Marokko te ontmoeten, behalve die van de Riffijnen. In de diverse steden zagen we de vroegere joodse wijken, die allemaal de naam Mellah dragen en die ook allemaal zijn gelegen in de nabijheid van een koninklijk paleis. Arabieren kwamen we overal wel tegen.

We startten in de oude hoofdstad Marrakech, waarna we, na eerst nog de Ourika vallei te hebben bezocht, zouden doorrijden naar Casablanca. Van Casablanca volgden we de kustroute via de huidige hoofdstad Rabat naar Kenitra.

Vanuit Kenitra zouden we landinwaarts rijden door een vlakte die steeds heuvelachtiger wordt en doorloopt tot aan de Midden Atlas. In dit voorland van de Midden Atlas liggen de oude koningssteden Fez en Meknes en de bedevaartplaats Moulay Idriss. In de Romeinse tijd strekte zich hier een vruchtbaar landbouwgebied uit, een van de graanschuren van het Romeinse rijk en de ruines van de stad Volubilis getuigen daar nog van.

Vanuit Fez stijgt de weg tot aan de wintersportplaats Ifrane, gelegen in de Midden Atlas. De weg stijgt eerst nog iets verder, maar vervolgens dalen we af tot aan een hoogvlakte, waarachter het gebergte van de Hoge Atlas oprijst. De weg die door de Hoge Atlas loopt is door soldaten van het Vreemdelingenlegioen als militaire weg aangelegd en de weg is nog steeds voorzien van wachtposten op strategische punten. De weg volgt de kloof van de rivier de Ziz en we komen in een aride laagvlakte terecht met als belangrijkste nederzetting de stad Erfoud, de poort naar de woestijn.

Voorbij Erfoud ligt de oude Berberhoofdstad Rissani met zijn kasbahs en nog verder strekt zich het landschap uit van de zandduinen van Erg Chebbi. We zijn dan al in de buurt van de grens met Algerije.

Vanuit Erfoud volgen we de route onderlangs de Hoge Atlas naar Tinerhir. De verwoestijning is langs deze route merkbaar. Bij Tinerhir ligt de kloof van de rivier de Todra die uit het gebergte komt. Voorbij Tinerhir wordt het landschap gestoffeerd met kasbahs, versterkingen die dienden ter bescherming van de bevolking tegen invallen en ook om dezelfde bevolking te kunnen onderwerpen aan de wil van de heerser. De weg volgt de vallei van de rivier de Dades en komt uit bij de kasbah van Ouarzazate. Dit is een door de Fransen aan de voet van de kasbah gestichte stad met een Berberbevolking.

Van Ouarzazate gaan we door het dal van de rivier de Draa naar Zagora en de bedevaartplaats Tamegroute, weer een poort naar de woestijn. Terug in Ouarzazate gaan we over de Hoge Atlas weer naar Marrakech.

Van Marrakech gaan we terug naar de kust van de Atlantische Oceaan, naar Essaouira. Dat is een vroegere Portugese nederzetting, toen nog Mogador geheten, voorzien van stadsmuren en met een belangrijke vissershaven.

Van Essaouira gaan we naar de badplaats Agadir en onderweg zien we in de verte het gebergte van de Anti Atlas. Daarmee hebben we alle drie onderdelen gezien van het Atlas gebergte.

In Agadir nemen we afscheid van de Berbercultuur door een bezoek aan het Berbermuseum. Het vliegveld van Agadir is het laatste dat we tijdens deze reis van Marokko zien.