1

home2

trein2

tripsin

tuin2

dinsdag 15 juli 2008 van Chorin naar Warnitz

Vandaag verlaten we Chorin door uitgestrekte bossen en we rijden door een licht glooiend glaciaal landschap dat hier Schorfheide heet. Het landschap is opgebouwd uit boogvormige eindmorenen (die volgen de randen van de vroegere ijstongen) en uit grondmorenen (onder de ijskap afgezet materiaal). Bij het smelten van het ijs werd het smeltwater in de lagere delen opgevangen en nog steeds liggen die opvangbekkens als meertjes in het landschap.

Bij Althüttendorf wordt de Grimnitzsee bereikt. We fietsen langs recreatiecomplexen. In Joachimsthal ligt de Burgruine Grimnitz aan het meer. Hier pakken we de oorspronkelijke fietsroute weer op.

In Joachimsthal staat een eenvoudig kerkje van Schinkel. Als we er foto's van nemen passeert ons een [[Barkas (auto)]], een bestelbus uit de DDR tijd. Het voertuig maakt een hels lawaai en produceert veel rook.

Verder in het landschap ligt het Kaiserbahnhof, ook wel Bahnhof Werbellinsee genoemd. Het station werd in 1896 geopend en diende er voor om keizer Wilhelm II snel naar het jachtslot Hubertusstock te kunnen vervoeren. Het station is versierd met Noorse drakenkoppen (net als het Matrosenstation in Potsdam). Het is nog in gebruik voor reizigers, maar veel treinen stoppen er niet.

Terug in Joachimsthal gaan we weer bij de bakker op het terras zitten en hier is het tweede kopje koffie gratis!

 

Westgevel van de kerk van Schinkel in Joachimsthal

Westgevel van de kerk van Schinkel in Joachimsthal

 

De Barkas

De Barkas

 

Kaiserbahnhof bij Joachimsthal

Kaiserbahnhof bij Joachimsthal

 

Op weg naar Angermünde

Op weg naar Angermünde

 

Wij fietsen langs de Wolletzsee en besluiten om de omweg te maken via het stadje Angermünde. Dit is een belangrijk spoorwegknooppunt (wij zouden de stad op onze terugweg per trein weer passeren).

Het zicht op Angermünde vanaf de oever van de Mündesee is aardig, we zien het silhouet van de Marienkirche over het water. De stad zelf is niet zo bijzonder, een paar interessante oude gebouwen staan als incidenten in een verder qua stedenschoon weinig opwindende binnenstad. We zien het classicistische raadhuis, de middeleeuwse voormalige Franciscaner kloosterkerk en de kruittoren met restanten van de stadsmuur. We kopen frisdrank in de supermarkt.

Op de terugweg naar onze route rijden we zowaar mis (dat is ons tijdens de fietstocht maar twee keer overkomen!) en daardoor missen we de visvijvers. Op de terugweg per trein zouden we daar overigens langsrijden, zodat we toch nog een beeld gekregen hebben van die vijvers.

 

Zicht op Angermünde aan de Mündesee

Zicht op Angermünde aan de Mündesee

 

Raadhuis van Angermünde

Raadhuis van Angermünde

 

We fietsen over een landbouwweg met uitzichten op heuvels in de verte en passeren omvangrijke hennepplantages (dat mag daar zeker). Het is een wel zeer rustige route, waarop we alleen door een boer met tractor worden gepasseerd.

We naderen Warnitz aan de Oberuckersee, het einddoel van deze dag. Het Hotel Panorama is niet goed aangegeven, dus vragen we het in het toeristenbureau in het voormalige station Warnitz. Het is nog een paar kilometer verder aan het meer. Het hotel blijkt vroeger een vakantiekolonie te zijn geweest van het DDR Ministerium für Bauwesen. Onze kamer is vast de suite geweest van een wel erg hoge ambtenaar; we hebben een huiskamer, een slaapkamer en een badkamer, een en ander met elkaar verbonden door loze ruimten van onbekrompen afmetingen. We hebben een breed uitzicht op de Oberuckersee. Het uitzicht leidt de aandacht enigszins af van het DDR meubilair en de lampen en overige wandversieringen uit diezelfde periode.

 

In de buurt van de Oberuckersee

In de buurt van de Oberuckersee

 

Onze suite in het hotel Panorama in Warnitz

Onze suite in het hotel Panorama in Warnitz

 

DDR design in onze suite

DDR design in onze suite

 

Oberuckersee gezien vanuit onze suite

Oberuckersee gezien vanuit onze suite

 

woensdag 16 juli 2008 van Warnitz naar Prenzlau

Vandaag staat de kortste rit van de route op het programma: van Warnitz naar Prenzlau, een afstand van iets meer dan 21 kilometer. De rit volgt twee meren die in elkaars verlengde liggen, de Oberuckersee en de Unteruckersee. De meren zijn verwijdingen van het riviertje de Ueker, Uecker of Ucker (er zijn drie schrijfwijzen op de kaart), dat uitmondt in Ueckermünde en vervolgens in het Stettiner Haff. We zijn gisteren dus de waterscheiding gepasseerd toen we over de heuvels naar de Oberuckersee fietsten, van het stroomgebied van de Havel naar dat van de Ucker. We zullen twee dagen de Ucker volgen tot aan Ueckermünde.

We fietsen door de heuvels naar Seehausen, waar het geografisch middelpunt van de Uckermark met een grote zwerfkei is gemarkeerd. In Potzlow staat het beeld van Roland in de kerk. We passeren nog wat dorpen aan de Unteruckersee en hebben een fraai zicht op Prenzlau aan de overkant.

 

Potzlow

Potzlow

 

Prenzlau aan de Unteruckersee: zicht op de Marienkirche

Prenzlau aan de Unteruckersee: zicht op de Marienkirche

 

Prenzlau is een oude handelsstad die lange tijd Zweeds bezit was. In de laatste dagen van de tweede wereldoorlog is de stad voor 85% verwoest. Nadien is de binnenstad volgezet met DDR Plattenbau zodat de stad nu oogt als een uitgestrekte buitenwijk van flatgebouwen met daartussen nog wat verspreide historische bouwwerken. Het druilerige weer draagt nog bij aan de sombere stemming die deze stad uitstraalt.

We zijn erg vroeg en besluiten om eerst de stad te verkennen voordat we naar het hotel gaan. Het nog bewaarde oude deel van de stad ligt bij het kerkhof en daar is een informatiebord waarop de geschiedenis van de stad in relatie tot dit kerkhof valt te lezen. Zo zijn hier veel Italiaanse dwangarbeiders omgekomen, op dit kerkhof begraven en na de Wende naar hun vaderland teruggebracht.

 

Marienkirche met stadspoort in Prenzlau

Marienkirche met stadspoort in Prenzlau

 

Het volgende object is de Marienkirche. De kerk is in 1945 deerlijk verwoest, later in verval geraakt (er zat geen dak meer op) en wordt nu hersteld. Er is weer een dak aangebracht, maar zonder de oorspronkelijke gewelven. In de kerk is een tentoonstelling over de periode van de Zweedse bezetting. Het blijkt dat de Zweedse koning hier in de buurt is gesneuveld (in een gevecht tegen de Brandenburgers) en in deze kerk lag opgebaard. De plek waar dat plaatsvond is op de vloer aangegeven. De teksten op de panelen zijn in het Duits en het Zweeds en er zijn ook folders in het Zweeds. In deze regio mikt men kennelijk op de Zweedse toeristen en die krijgen we inderdaad vanaf nu volop te zien. In de kerk zijn enkele oude kapitelen behouden gebleven, maar verder is het een kale ruimte met een altaardrieluik als enige versiering. We kunnen de toren beklimmen en bovenop hebben we een panorama over de flatgebouwen, die de kerk aan alle kanten omringen.

 

Marienkirche

Marienkirche

 

Kapiteel in de Marienkirche

Kapiteel in de Marienkirche

 

Panorama vanaf de Marienkirche

Panorama vanaf de Marienkirche

 

Verderop staat de Nikolaikirche. In de kerk blijkt een repetitie aan de gang te zijn van het kerkkoor de Regensburger Domspatzen, die hier vanavond zullen optreden. Het is een wereldberoemd zangkoor en we weten zowaar nog twee kaarten voor het concert te bemachtigen. De organisatie heeft namelijk extra stoelen laten aanrukken (wegens de grote belangstelling) en die stoelen vooraan in de kerk gezet, zodat we (hoewel laatkomers) op de eerste rang zitten. Het concert is prachtig en we kopen een CD.

Het hotel heet Wendenkönig en het ligt handig aan de uitvalsweg die we de volgende dag zullen nemen.

 

Naar 14 juli fietstocht Berlijn Chorin         Naar 17 juli fietstocht Prenzlau Ueckermünde