Dinsdag 25 februari, Ostrava

Vandaag gaan we naar de industriestad Ostrava, het vroegere Ostrau, ook al een vroeger ''Sprachinsel''. Ostrava ligt op de grens van de historische regio's Moravië en Silezië. Polen ligt hier vlakbij.

We krijgen een rondrit met een museumtram. De buitenwijken worden gekenmerkt door hoge flatgebouwen, die gelukkig van een kleurtje voorzien zijn. Verder veel voormalige fabrieksgebouwen, ijzergieterijen, staalfabrieken. Het lijkt hier wel het Ruhrgebied.

 

In onbruik geraakte fabrieksgebouwen in Ostrava, nog wel met een tramverbinding   Excursietram bij het station Vitkovice, het gebouw wordt verbouwd   Excursietram in de tramdriehoek Josefa Kotase
         

Op de terugweg naar het station stappen we uit in het stadscentrum. Je kan nog zien dat hier vroeger goed werd verdiend in de staalindustrie. Veel panden in Jugendstil. Nog een enkel Duits opschrift,onder een kalklaag tevoorschijn gekomen.

Chique straat, daterend van rond de vorige eeuwwisseling   Voornaam woongebouw uit de bloeiperiode van Ostrava   Sporen uit de periode dat de stad nog Ostrau heette
         

Na de oorlog werden veel gebouwen in de stijl van het sociaal realisme gerealiseerd. Het stadhuis is uit die tijd en heeft een hoge toren en tal van beelden in Sovjetstijl. Ook in de omtrek zien we veel beelden van heldhaftige arbeiders en zorgzame moeders. Veel winkelruimten onderin flatgebouwen blijken nu leeg te staan en de straten maken een desolate indruk. Hier ook geen tram, maar de trolleybus.

 

Beeldhouwwerk uit de periode van het sociaal realisme, na 1948   Fiere arbeider uit de communistische tijd, na 1948   Flatwoningen uit de communistische tijd, verlaten winkels en kinderopvang op de begane grond
         

Het is nog een flinke wandeling naar het station. Daar dichtbij zien we een bord met een uitleg over een ontwerp van de Weense architect Camillo Sitte (1843 – 1903) voor dit stationsgebied. Zijn ontwerp is voor een deel uitgevoerd, maar de door hem geplande gebouwen zijn danig in verval geraakt.

Het stedenbouwkundig plan van Camillo Sitte voor het stationsgebied       Het ontwerp van Sitte is uitgevoerd, laatste kwart 19de eeuw
         

We gaan terug naar Olomouc en eten daar in een Vietnamees restaurant.

Woensdag 26 februar, Pielstick

Vandaag staat een flinke rondrit over landelijk gelegen spoorlijnen in de omgeving van Olomouc op het programma. De rit wordt ondernomen met een dieselelectrische locomotief, de Pielstick. Een aantal lijnen is nog alleen in gebruik voor goederenvervoer. Onderweg komen we een paar tegentreinen tegen, waaronder railbussen. In Boskovice krijgen we een bak hete tomatensoep en een broodje uitgereikt. We worden gedurende de rit achtervolgd door lokale spoorliefhebbers, die onze route per auto volgen.

 

De excursietrein Pielstick bij de halte Jesenec   De Pielstick ter hoogte van Cetkovice   Het spoorwegmuseum in Olomouc
         

Na de excursie brengen we een bezoek aan de voormalige locloods van Olomouc, waarin nu een spoorwegmuseum is gevestigd. De collectie locomotieven en wagens is indrukwekkend.

terug naar 23 en 24 febr, Mariazell en Olomouc           naar 27 en 28 febr, Chemnitz en de wijk Kaßberg , industriemuseum en de villa Esche