2

home2

trein3

trips2

tuin2

woensdag 20 februari

Voor vandaag is ons een vol en gevarieerd programma in het vooruitzicht gesteld. We vertrekken in alle vroegte met de S-Bahn via Kerzers naar Neuchâtel. We passeren weer de taalgrens. In Neuchâtel aangekomen, wandelen we naar de Place Pury en daar begint onze tramrit met historisch materieel van de Association Neuchâteloise des Amis du Tramway (ANAT) naar het eindpunt Boudry. Onze tram moet zich in de normale dienstregeling voegen en dat betekent dat hier en daar gewacht moet worden. Het rangeren van de wagons gebeurt op handkracht. De rit gaat langs de oever van het Meer van Neuchâtel.

 

De reguliere tram van Neuchâtel, komend vanuit Boudry, nadert het beginpunt op de Place Pury

De reguliere tram van Neuchâtel, komend vanuit Boudry, nadert het beginpunt op de Place Pury

 

De historische wagon (ex-paardentram) wordt op de Place Pury met de hand gerangeerd

De historische wagon (ex-paardentram) wordt op de Place Pury met de hand gerangeerd

 

We lopen terug naar het station, nog een steile klim, en nemen de trein naar Travers. In Travers staat de Automotrice gereed voor de rit via Fleurier naar Les Verrières (aan de Franse grens) en daarna weer via Fleurier naar St-Sulpice. Het zijn twee lijnen die samen een vork vormen. Er zijn wat fotostops, waarbij we diep in de sneeuw wegzakken. In St-Sulpice bezoeken we het depot van deze museumlijn, de VVT (Vapeur Val-de-Travers). Terug in Fleurier is er tijd voor een bezoek aan het dorpscafé, waar enkele schilderachtige figuren stamgast zijn. De trein rijdt naar Noiraigue, waar in een wagon een klassieke Zwitserse kaasfondue geserveerd wordt. De VVT brengt ons terug in Neuchâtel en daar vandaan gaan we met een overstap in Biel/Bienne (de taalgrens) terug naar Bern.

 

De Automotrice van de VVT onderweg naar Les Verrières, op het viaduct van Huguenaz

De Automotrice van de VVT onderweg naar Les Verrières, op het viaduct van Huguenaz

 

Op het station Les Verrières wordt gepauzeerd

Op het station Les Verrières wordt gepauzeerd

 

 In het depot van de VVT in St Sulpice staan diverse stoomlocomotieven

In het depot van de VVT in St Sulpice staan diverse stoomlocomotieven

 

En ook buiten staat historisch materieel opgesteld

En ook buiten staat historisch materieel opgesteld

 

donderdag 21 februari

We trammen naar het station van Bern en nemen de trein naar Olten. In Olten staat de legendarische Rote Pfeil klaar. Dat is een lichte motorwagen, voor de SBB gebouwd in de jaren 30 van de vorige eeuw. Er zijn er nog een paar als museumtrein in bedrijf en een exemplaar staat in het Verkehrshaus in Luzern, waar we hem tijdens onze vorige Zwitserse reis gezien hebben.

 

 De Rote Pfeil op weg naar Koblenz (CH) ter hoogte van Full

De Rote Pfeil op weg naar Koblenz (CH) ter hoogte van Full

 

We maken een rondrit door het vlakke land langs de Duitse grens, gedeeltelijk langs de Rijn en de Aare. De route loopt voor een deel over spoorlijnen die alleen nog voor goederenverkeer worden benut. In Koblenz, waar de Aare in de Rijn stroomt, blijkt een voortreffelijke pizzeria aanwezig en de uitbater weet moeiteloos een groot aantal onaangemelde gasten van spijs en drank te voorzien.

In Bern (via Olten) teruggekeerd, nemen we de trein naar Interlaken West en wandelen we naar ons hotel. Het is inmiddels kouder geworden, nadat we al die tijd prachtig zonnig weer hebben gehad, en het sneeuwt licht.

 

Naar 19 februari      Naar 22 februari