2

home2

trein3

trips2

tuin2

vrijdag 6 september van Narva naar Rakvere

In de ochtend bezoeken we kort het rivierfront van Narva met een uitzicht op de forten aan weerszijden van de rivier die ook Narva heet en de grens vormt tussen Estland en Rusland. Behalve de forten is er nog maar weinig historische bebouwing, alleen het stadhuis staat nog overeind.

 Het renaissance stadhuis van Narva vertoont Hollandse stijlinvloed

Het renaissance stadhuis van Narva vertoont Hollandse stijlinvloed

 

De rivier Narva vormt de grens tussen Estland (rechts) en Rusland (links), met forten aan weerszijden

De rivier Narva vormt de grens tussen Estland (rechts) en Rusland (links), met forten aan weerszijden

Daarna bezoeken we drie private spoorbedrijven. Eerst gaan we naar het (volledig geprivatiseerde) havenbedrijf van Sillamäe, waar we twee locomotieven zien.

Het havenbedrijf van Sillamäe beschikt over enkele diesellocs  

Het havenbedrijf van Sillamäe beschikt over enkele diesellocs

Indrukwekkender is het complex van de Polevkivi Raudtee, een industriële spoorwegmaatschappij, die voornamelijk gesteente met schalieolie transporteert.

 De Polevkivi Raudtee vervoert onder meer gesteente met schalieolie

De Polevkivi Raudtee vervoert onder meer gesteente met schalieolie

Maar de klap op de vuurpijl wordt gevormd door het spoorbedrijf van de cementfabriek van Kunda, want we worden uitgenodigd om op een diesellocomotief mee te rijden over hun spoorlijn tot aan Rakvere. Dat is ook de plaats waar we moeten zijn voor overnachting.

 

Een locomotief van de cementfabriek van Kunda staat in de mergelgroeve

Een locomotief van de cementfabriek van Kunda staat in de mergelgroeve

Naar donderdag 5 september      Naar zaterdag 7 september