vrijdag 6 september van Narva naar Rakvere
In de ochtend bezoeken we kort het rivierfront van Narva met een uitzicht op de forten aan weerszijden van de rivier die ook Narva heet en de grens vormt tussen Estland en Rusland. Behalve de forten is er nog maar weinig historische bebouwing, alleen het stadhuis staat nog overeind.
Het renaissance stadhuis van Narva vertoont Hollandse stijlinvloed
De rivier Narva vormt de grens tussen Estland (rechts) en Rusland (links), met forten aan weerszijden
Daarna bezoeken we drie private spoorbedrijven. Eerst gaan we naar het (volledig geprivatiseerde) havenbedrijf van Sillamäe, waar we twee locomotieven zien.
Het havenbedrijf van Sillamäe beschikt over enkele diesellocs
Indrukwekkender is het complex van de Polevkivi Raudtee, een industriële spoorwegmaatschappij, die voornamelijk gesteente met schalieolie transporteert.
De Polevkivi Raudtee vervoert onder meer gesteente met schalieolie
Maar de klap op de vuurpijl wordt gevormd door het spoorbedrijf van de cementfabriek van Kunda, want we worden uitgenodigd om op een diesellocomotief mee te rijden over hun spoorlijn tot aan Rakvere. Dat is ook de plaats waar we moeten zijn voor overnachting.
Een locomotief van de cementfabriek van Kunda staat in de mergelgroeve