donderdag 9 februari van Memmingen naar Innsbruck
We wandelen wat rond in het centrum van Memmingen, waar veel gerestaureerde historische panden staan. De bittere koude maakt de wandeling niet echt aangenaam.
In het centrum van Memmingen
We gaan naar het station en nemen de trein naar Kempten en stappen daar over op de trein naar Reutte in Tirol. We passeren derhalve (ongemerkt) de Oostenrijkse grens. In Reutte nemen we de trein naar het Duitse Garmisch-Partenkirchen en dat betekent dat we weer de Duitse grens passeren! We bevinden ons op een spoorverbinding die twee Duitse steden via Oostenrijks gebied met elkaar verbindt en die met het overig Oostenrijks spoorwegnet niet in verbinding staat. De lijn heet de Ausserfernbahn, omdat die, gezien vanuit Oostenrijk, aan de andere zijde van de Fernpas is gelegen.
Door een storing rijdt de trein echter niet verder dan Ehrwald Zugspitzbahn en daar worden we in een bus naar Garmisch-Partenkirchen gepropt. Op zoveel gestrande passagiers was kennelijk niet gerekend. In Garmisch lunchen we tegenover het station en we vervolgen onze reis via de prachtige Karwendelbahn (ook wel Mittenwaldbahn genoemd) naar Innsbruck. De spoorlijn is deels als het ware tegen de steile bergwand aangeplakt! Op het station Innsbruck worden we opgevangen door een functionaris van het museum van de Stubaitalbahn, die voor de gelegenheid in een historisch kostuum is gestoken. Met het museum en met de Stubaitalbahn zouden we drie dagen later kennismaken.
Op het station Pfronten-Steinach wordt gekruist
Uitzicht op het Karwendelgebirge
Welkomstwoord op het Hauptbahnhof Innsbruck
Het hotel in Innsbruck is nagelnieuw en hangt vervaarlijk scheef, maar zo is het gebouwd.