vrijdag 18 februari rondrit bij Praag
Vandaag maken we een excursie per motorwagen, de M 262 117, over allerlei schilderachtige spoorlijnen rond Praag. We rijden eerst naar het zuiden, deels de Moldau stroomopwaarts volgend, en vervolgens naar het oosten. Er zijn trajecten bij waar zelden of nooit nog een trein rijdt.
De stationnetjes onderweg zien er doorgaans vervallen uit en dat geldt eigenlijk voor de hele entourage van dit deel van het spoorwegnet. Tussen de middag gebruiken we wat in een stationsrestauratie. We bestellen soep maar worden na dat gerecht verrast met enorme borden dampende zuurkool met worst. Onbewust hadden we het menu besteld in plaats van alleen maar een soepje.
Op het station Kourim vindt de kruising plaats met de railbus
De railbus verlaat het station Kourim, op weg naar Bosice
Vanuit het oosten bereiken we het station Praag Liben, waar we snel kunnen overstappen op een trein naar het hoofdstation.
zaterdag 19 februari tramrondrit in Praag en per trein naar Brno
De dag begint met een rondrit door Praag in twee historische trams. We krijgen heel wat van de stad te zien, inclusief het tramdepot Stresovice met museum. Na het museumbezoek gaan we verder met een tram met bijwagen.
Onze excursietrams in Praag ontmoeten een reguliere tram
Een hoekje in het trammuseum Praag Stresovice
Na de middag nemen we de trein naar Brno of Brünn, de hoofdstad van Moravië. Van oorsprong is dit een provinciestad in de vroegere Donaumonarchie. Het was, met zijn omgeving, tot 1945 onderdeel van een Duitstalig 'Sprachinsel' (zoals we konden lezen op een monumentje dat we de volgende dag te zien kregen).