2

home2

trein3

trips2

tuin2

zaterdag 20 februari van Linz via Wenen naar Bratislava

We vertrekken al vroeg naar Wenen. In Wenen wacht ons een gecompliceerde overstap op de trein naar Bratislava in Slowakije. Op het station Wien Hütteldorf stappen we over op de S-Bahn (S2) naar het station Wien Südbahnhof S-Bahn. Daar vandaan lopen we naar het verderop gelegen noodstation Wien Südbahnhof Ostbahn. Het terrein waar we lopen was vroeger het Südbahnhof, waar het Ostbahnhof tegenaan was gebouwd. Beide stations vormden een enorm gebouwencomplex. Dat is allemaal afgebroken en men is bezig met de bouw op dat terrein van het toekomstige Wien Hauptbahnhof. Zolang dat er nog niet is, vertrekken de treinen naar het oosten vanaf het provisorische Südbahnhof Ostbahn.

De trein naar Bratislava rijdt niet verder dan een station in een buitenwijk die wordt bepaald door rijen flatgebouwen in socialistische stijl. Deze wijk en ook het station heet Bratislava Petržalka. Vroeger reed de trein door naar het centraal station, maar door de bouw van de woonwijk is dat niet meer mogelijk en kan het centraal station van Bratislava slechts via een enorme omweg vanuit Wenen bereikt worden. Op de terugweg naar Wenen zouden we die omweg inderdaad maken.

We worden per bus vervoerd naar een zo te zien voormalig Interhotel in een verre buitenwijk (Rača). Deze wijk is gebouwd rond een vroeger dorp, waar nog wat restanten van over zijn, maar we zien toch vooral reeksen flats die merendeels leeg lijken te staan. Er rijdt een tram naar toe.

 

De restanten van het dorp Raca worden omgeven door flatgebouwen, dit was het uitzicht vanuit onze hotelkamer

De restanten van het dorp Rača worden omgeven door flatgebouwen. Dit was het uitzicht vanuit onze hotelkamer

 

Na de middag bezoeken we het tramdepot Krasnany, waar ook een collectie oude bussen bewaard blijkt te worden. We gaan, verdeeld over twee trams, een rondrit maken. Zodoende krijgen we een beeld van de opbouw van de stad. De historische binnenstad aan de Donau wordt omgeven door van tramlijnen voorziene boulevards, die de loop van de vroegere vestingwerken volgen. Vanuit deze halve cirkel van boulevards waaieren uitvalswegen uiteen, die elk naar een buitenwijk voeren. Langs elke uitvalsweg rijden trams, veelal oude Tatra's uit de socialistische tijd, maar ook modernere typen.

 

Oude bussen in het tramdepot Krasnany in Bratislava

Oude bussen in het tramdepot Krasnany in Bratislava

 

Tramdrukte bij het Centraal Station (Hlavná Stanica)

Tramdrukte bij het Centraal Station (Hlavná Stanica)

 

Na de tramrit maken we met de Slowaakse gids een avondwandeling door de fraai verlichte binnenstad. De binnenstad is klein, maar goed bewaard gebleven, met veel gebouwen in barokstijl. Maar ook veel 19de eeuwse gebouwen en Wiener Sezession, de Weense variant van de Jugendstil.

 

Het voormalige kantoorgebouw van een Hongaars verzekeringsbedrijf in Sezessionstijl

Het voormalige kantoorgebouw van een Hongaars verzekeringsbedrijf in Sezessionstijl 

 

Bratislava is het vroegere Preßburg of Pozsony (in het Hongaars), een provinciestad in de toenmalige Donaumonarchie. Gedurende de Turkse bezetting van Hongarije fungeerde de stad als provisorische hoofdstad van Hongarije en tal van Habsburgse keizers zijn hier tot koning van Hongarije gekroond. Het Hongaars was er in die periode de voertaal van de maatschappelijke bovenlaag. Verder werd er Duits en uiteraard ook Slowaaks gesproken. Nu is Bratislava de hoofdstad van de republiek Slowakije.

 

Naar vrijdag 19 februari     Naar zondag 21 februari